Manus Branding Stichting en WIG-producties

Manus Branding was de eerste man die in 1798 in opstand kwam tegen de kinderarbeid in de haven van Delfzijl of misschien was hij wel die grote held van de koninklijke reddingsbrigade in Katwijk die in 1932 met gevaar voor eigen leven 24 zeelieden wist te redden van hun zinkende schip. Wie het weet mag het zeggen.  Voor ons is hij vooral “de helpende hand in de branding van het leven”.

De Manus Branding Stichting wil dat iedereen met plezier aan de samenleving kan deelnemen. De stichting ontwikkelt daarvoor programma’s die door relationele en (kunst-)zinnige vorming sociale vaardigheden aanleren, waardoor mensen beter in staat zijn op een, zowel voor henzelf als voor hun omgeving, gewenste wijze te participeren in de samenleving.

Vanaf 1999 heeft de stichting ruim 75 aansprekende projecten gerealiseerd.
Sinds 2013 worden de theatervoorstellingen gebracht onder de naam WIG Producties.

WIG Producties houdt zich bezig met het bedenken, initiëren en uitvoeren van theaterproducties in de breedst mogelijke zin van het woord voor een breed uiteenlopend publiek. Bij WIG staat de kunst en de kunde van het acteren voorop. Het ensemble van spelers en creatives bestaat uit zowel professionals als gevorderde amateurs. WIG staat onder leiding van theatermaker Hans van Buuren (acteur, regisseur, schrijver)

In 2013 speelde WIG haar eerste voorstelling: het zelfgeschreven Snode plannen. Daarna begonnen de repetities voor het ambitieuze project Wie is bang voor Virginia Woolf van Edward Albee (2014). In 2015 waagde het ensemble zich aan het eerste openluchtspel van Ryptsjerk: Blankenberge van Tom Lanoye, welke door pers en publiek enthousiast werd ontvangen.

Charlotte een theatermonoloog door Kimberley Piek over de laatste dagen van Charlotte Corday is in maart in Leeuwarden in première gegaan.
De locatievoorstelling; De bodemloze put (van Margreet de Heer en Hans van Buuren) werd tussem 29 juni en 10 juli gespeeld in Oentsjerk.